Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Cze 23, 2020 in Uroda |

Właściwości i zastosowanie witaminy D. Która witamina D3 jest najlepsza

Właściwości i zastosowanie witaminy D. Która witamina D3 jest najlepsza

Witamina D3 jest uznawana za jedną najbardziej niezwykłych witamin. Jest ona hormonem, który powstaje z cholesterolu pod wpływem słońca – z tego względu jest też często określany: “witaminą słońca”. Badania wykazują, że im mniej witaminy D3, tym więcej stanów zapalnych. Wzmocnienie kości, podniesienie odporności, walka z nowotworami, niwelowanie nadciśnienia, a nawet odchudzanie – witamina D3 jest dobra na wszystko.

Witamina D3 pełni niezliczoną ilość ważnych funkcji w organizmie, a jej niedobór jest tak samo mocno szkodliwy, co nadmiar. Z jej dobrych właściwości możemy korzystać przede wszystkim wystawiając się na promienie słoneczne, a gdy ich nie ma, trzeba zadbać o dobrą dietę oraz suplementy.

Dlaczego potrzebujemy witaminy D3?

Witamina D3 pełni wiele niezwykle istotnych funkcji w organizmie człowieka. Najczęściej kojarzona jest z utrzymaniem odpowiedniej gęstości kości poprzez wpływ na gospodarkę wapniowo-fosforanową, dzięki czemu hamuje rozwój osteoporozy.

Jak uzupełniać niedobory witaminy D3?

Aby zbadać poziom witaminy D3 w organizmie należy wykonać odpowiednie badania krwi. Suplementację zaleca się zależnie od wieku, stylu życia jak i stanu zdrowia, jednak stężenie badanej postaci witaminy D3 (tzw. 25OHD) w surowicy krwi nie powinno spadać poniżej 25 nmol/l (10ug/ml).
Przed rozpoczęciem suplementacji witaminy D3, warto zastanowić się, czy w okresie wiosenno-letnim przebywamy wystarczająco długo na słońcu. Dowiedziono, że już dwudziestominutowa ekspozycja na słońce twarzy, ramion oraz przedramion (poza godzinami około południowymi) zapewnia nam dzienne zapotrzebowanie na witaminę D3. Należy jednak przy tym pamiętać, że używanie nawet najsłabszych filtrów słonecznych znacząco obniża syntezę skórną.

Kiedy stosować witaminę D3? Która witamina D3 jest najlepsza?

Zdecydowanie jest to istotne w okresie od września do marca, kiedy dni są krótsze, a nasłonecznienie jest mniejsze. Od wiosny do jesieni możemy spokojnie stosować niższe dawki witaminy D. Natomiast w przypadku osób starszych i utrudnionej ekspozycji na słońce powinno się cały rok suplementować preparaty z jej wyższą zawartością. Często zadawanym pytaniem jest to, która witamina D3 jest najlepsza? Warto poradzić się w tej kwestii lekarza lub farmaceuty w aptece, który z pewnością pomoże nam dobrać odpowiednią dawkę oraz formę witaminy D3, czy będą to preparaty w tabletkach, czy też w kropelkach. Ważną kwestią jest również przyjmowanie witaminy D3, należy pamiętać aby przyjmować ją zawsze z posiłkiem.